Všeobecné
1. Odkedy je Centrálny ekonomický systém nasadený do produkčnej prevádzky?
2. Kto má prístup do CES?
- používateľ typu „Zamestnanec“ pristupuje do CES cez webový prehliadač a aplikáciu SAP FIORI. Ide o používateľa, ktorý využíva CES len na osobnú agendu:
- Moja došlá / odoslaná pošta
- Zastupovanie
- Časový manažment (dochádzka, žiadosť o neprítomnosť)
- Vzdelávanie (osobné)
- Služobné cesty (moje žiadosti)
- Žiadanka na prepravu
- Správa používateľov (prehľad mojich žiadostí, žiadosť o založenie externého používateľa)
- Žiadosť o zmenu vlastných rolí alebo osobných údajov (schválením a následným priradením novej roly sa zamestnanec stane aktívnym Power userom)
- používateľ typu „Aktívny“ (Power user) - aktívny používateľ jedného alebo viacerých aplikačných modulov CES (napr. účtovník, fakturant, správca majetku, referent odbytu, personalista, mzdár a pod.).
3. Ako sa mám prihlásiť ako nový zamestnanec?
4. Čo je Enable Now a ako sa do Enable Now prihlásim?
https://mfsr.enablenow.cloud.sap/wa/CES_01/~tag/published/index.htmlshow=group!GR_C8775E00DEC3D0B0. Aplikácia je prístupná pre všetky pristupujúce organizácie do CES, pre každého zamestnanca. Postup, na spustenie video návodov dostupný tu: Používanie školiaceho nástroja EnableNow_V1.0 (PDF, 1.4 MB)
V prípade, ak Vám prihlasovacie údaje chýbajú, kontaktujte infoces@mfsr.sk.
5. Ako si môžem zmeniť heslo do KTI?
Návod, ako postupovať pri zmene hesla sa nachádza v Enable Now – Zmena hesla do KTI.
6. Ako sa z bežného používateľa stane aktívny používateľ „power user“?
Ak budete pracovať v odborných moduloch a Váš nadriadený nepožiadal o príslušné role môžete tak urobiť podľa návodu.
Po schválení rolí nadriadeným a aplikačnou podporou dôjde k vypublikovaniu ikon a používateľ môže pracovať v SAP GUI. Zo strany organizácie je potrebné zabezpečiť inštaláciu Citrixu do počítača power usera.
(ak používateľ nemá nainštalovaný CITRIX balíček Datacentra, je potrebné kontaktovať lokálne IT oddelenie, prípadne podporu CES)
7. Mám zablokovaný prístup do CES. Ako mám postupovať?
email: ces@datacentrum.sk
tel.: 0850 184 224
- Používateľ sa viac-krát pokúsil prihlásiť a zadal zlé heslo – automaticky blokovaný
- Používateľ sa za posledných 90 dní ani raz neprihlásil do produkčného systému– automaticky blokovaný
- Používateľ sa za posledných 180 dní ani raz neprihlásil do produkčného systému – ku blokovaniu sa pridá aj automaticky ukončená platnosť
- Používateľ bol zneplatnený - z dôvodu ukončenia pracovného pomeru v organizácii
8. Ako postupovať pri žiadosti o dovolenku?
9. Ako postupovať pri žiadosti o neprítomnosti lekár, práca z domu a pod.
- vybrané neprítomnosti / prekážky v práci žiada zamestnanec elektronickou žiadankou. Po zaevidovaní takejto žiadosti musí nadriadený zamestnancovi neprítomnosť najskôr schváliť.
- Vybrané neprítomnosti / prekážky v práci, kde nie je vyžadovaný súhlas zo strany nadriadeného, zamestnanec len oznámi. Nadriadený berie túto žiadosť na vedomie.
V prípade, že zamestnanec nemohol žiadosť o neprítomnosť vystaviť pred jej plánovaným čerpaním, systém umožní žiadať o neprítomnosť aj spätne. V takom prípade bude pole „Poznámka“ povinné na vyplnenie. V tomto prípade je na žiadosti vidieť príznak, že ide o spätnú žiadosť. Pre spustenie aplikácie Žiadosti a oznámenia neprítomnosti zamestnanec klikne na dlaždicu „Žiadosť/oznámenie o neprítomnosť“.
Po kliknutí na dlaždicu sa zamestnancovi zobrazí aplikácia Žiadosť/oznámenie o neprítomnosť.
Využitie aplikácie FIORI – žiadosť o neprítomnosť, závisí od rozhodnutia organizácie o spôsobe evidencie dochádzky (nemusia využívať všetky organizácie povinne).
10. Je možné schvaľovanie neprítomnosti delegovať?
11. Ako postupovať pri žiadosti o služobnú cestu?
Žiadosť zadáva:
- Zamestnanec sám za seba
- Asistent za zamestnanca, ak má oprávnenie založiť žiadosť za iného zamestnanca.
Podrobný rozpis obsahuje príručka v kapitole 4: Žiadosť o pracovnú cestu (vyslanie na pracovnú cestu)
12. Ako postupovať, ak niekomu v CES chýba rola?
13. Je k dispozícii testovacie prostredie?
Prihlásiť sa môžete v SAP GUI CES QE1 – Predproduktívny systém, klient 100, UID a heslo je rovnaké ako do produkcie. Údaje sú aktualizované 1 x týždenne pravidelne každý pondelok večer.
14. Kde sú dostupné metodické usmernenia a používateľské príručky?
Používateľské príručky a metodické usmernenia sú dostupné na webovej stránke projektu CES v časti Používateľské príručky a metodické usmernenia pre organizácie pristupujúce do Centrálneho ekonomického systému 1.1.2023 Používateľské príručky
Metodické usmernenia
Zároveň sú metodické usmernenia a používateľské príručky pre aktívnych používateľov dostupné priamo v CES v časti „Všeobecná schránka“, kde sa nachádzajú v častiach „Príručky“ a „Usmernenia“.
15. Sú dostupné materiály zo školení?
16. Budeme dostávať podporu pri používaní CES?
Podpora používateľov bude realizovaná v pracovných dňoch 8 hod / deň od 8:00 do 16:00 hod.
L1 (Level 1) sa vykonáva v Datacentre prostredníctvom Centra podpory užívateľov (CPU), kde sú konzultanti podpory používateľov prvého kontaktu – Help Desk špecialisti na CES.
L2 (Level 2) predstavuje riešenie metodických požiadaviek a incidentov nad rámec zodpovedností a znalostí prvej úrovne podpory a L1.Riešenie incidentov budú aktívni používatelia zadávať prostredníctvom aplikácie SAP Solution Manager (SolMan).Kontakty vyhradené pre CES:
PODPORA CES (informácie pre organizácie, ktoré sú v prvej vlne implementácie CES od 1.1.2023)
email: ces@datacentrum.sk
tel.: 0850 184 224
17. Aké sú výhody pre organizácie zapojené do CES ?
18. Ktoré moduly sú v CES a musíme využívať všetky moduly?
Jednotlivé moduly schválené a dodané pre 1. etapu migrácie sú plne funkčné. Sú navzájom prepojené a integrované. Organizácia bude používať tie moduly, ktoré sú pre ňu relevantné z vecného hľadiska. Napr., ak organizácia nemá žiadne služobné auto alebo budovy alebo nevystavuje odberateľské faktúry a pod., tieto moduly sú súčasťou CES, ale používatelia z danej organizácie nebudú mať oprávnenia na tieto moduly a tým pádom ich nebudú používať. Inak platí, že je potrebné využívať všetky nasadené aplikačné moduly.
19. Na akej platforme funguje CES?
20. Aký je legislatívny základ pre implementáciu CES?
Analýza a návrh unifikovaných a optimalizovaných ekonomických procesov vybraných inštitúcií verejnej správy je jednou z kľúčových úloh vyplývajúcich z materiálu „Zámer dobudovania centrálnej metodicko-procesnej autority pre oblasť ekonomických a podporných agend a implementácie Centrálneho ekonomického systému v kontexte systému riadenia verejných financií“, predloženého na rokovanie Vlády Slovenskej republiky v prvom polroku 2015 (uznesenie č. 322/2015).
21. Pre koho je CES určený / povinný?
a) rozpočtová organizácia, ktorá je zapojená na štátny rozpočet,
b) príspevková organizácia, ktorá je zapojená na štátny rozpočet,
c) verejná výskumná inštitúcia,
d) iný subjekt verejnej správy, ako je uvedený v písmenách a) až c), ktorý na základe návrhu zriaďovateľa alebo zakladateľa subjektu verejnej správy, uzatvorí dohodu o pripojení s MF SR.
Centrálny ekonomický systém sa nepoužíva na výkon vnútorných riadiacich procesov a organizačných procesov a s nimi súvisiacich činností v pôsobnosti Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu a Vojenského spravodajstva.