Často kladené otázky
-
Otázka: Aký je legislatívny základ pre implementáciu CES?
Odpoveď:
Zákon č. 215/2019 o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov schválený v NR SR dňa 18.7.2019.
-
Otázka: Pre koho je CES určený / povinný?
Odpoveď:
Podľa § 7, ods. 5 zákona č. 215/2019 o zaručenej elektronickej fakturácii a centrálnom ekonomickom systéme a o doplnení niektorých zákonov je používateľom ekonomického informačného systému:
- rozpočtová organizácia, ktorá je zapojená na štátny rozpočet,
- príspevková organizácia, ktorá je zapojená na štátny rozpočet,
- verejná výskumná inštitúcia,
- iný subjekt verejnej správy, ako je uvedený v písmenách a) až c), ktorý na základe návrhu zriaďovateľa alebo zakladateľa subjektu verejnej správy uzatvorí dohodu o pripojení s MF SR.
Centrálny ekonomický systém sa nepoužíva na výkon vnútorných riadiacich procesov a organizačných procesov a s nimi súvisiacich činností v pôsobnosti Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu a Vojenského spravodajstva.
-
Otázka: Ktoré moduly budú v CES?
Odpoveď:
-
Otázka: Na akej platforme bude fungovať CES?
Odpoveď:
CES je postavený na platforme SAP ako SAP ERP systém na najnovšom systéme SAP S/4HANA. Cieľom CES je aj zlepšenie rozhodovania sa vďaka aktuálnym, presnejším a obsažnejším dátam. SAP S/4HANA dokáže spracovať veľké množstvá údajov a v reálnom čase vygenerovať ich prehľady, ktoré prostredníctvom nástrojov pre pokročilú analýzu a dolovanie v dátach budú výstupom modulu reporting.
-
Otázka: Od kedy bude CES nasadený ?
Odpoveď:
Nasadenie CES je podľa stanoveného harmonogramu naplánované v 3 etapách k termínom: 1. január 2023, 1. január 2024 a 1. január 2025. V prvej etape migrácie pôjde o vybrané rozpočtové a príspevkové organizácie používajúce súčasný Nadrezortný ekonomický systém.
-
Otázka: Výhody organizácii zapojených do CES:?
Odpoveď:
Organizácie zapojené do CES získajú centrálne spravovaný, aktuálny a metodicky správne implementovaný informačný systém pokrývajúci najdôležitejšie ekonomické agendy s prihliadnutím na vybrané špecifiká. Zároveň budú odbremenené od správy vlastného ekonomického IS a ich IT oddelenia sa budú môcť zameriavať na správu a prevádzku agendových IS. Súčasne bude implementovaná aj jednotná integrácia medzi CES a ostatnými centrálnymi informačnými systémami riadenia verejných financií, čím sa získajú dodatočné pozitívne efekty vo forme zjednodušenia až úplného odbúrania niektorých častí administratívnych úkonov.
-
Otázka: Od kedy pôjde moja organizácia ?
Odpoveď:
Prioritne do 1. vlny migrácie od 2.1.2023 sú zaradené organizácie, ktoré používajú Nadrezortný ekonomický systém (NES).
Zoznam organizácií v prvej vlne migrácie do CES. -
Otázka: Sú naplánované aktivity súvisiace s oboznamovaním sa s konkrétnymi funkciami CES ?
Odpoveď:
Pre organizácie zaradené v rámci prvej etapy migrácie k 1. januáru 2023, sú naplánované aktivity súvisiace s oboznamovaním sa s konkrétnymi funkciami CES formou školení, ktoré sa plánujú za každú oblasť.Vo fáze migrácie dát Vám bude poskytnutá technická ako aj metodická podpora.
-
Otázka: Budeme dostávať podporu pri používaní CES?
Odpoveď:
Podpora užívateľov bude realizovaná prostredníctvom Centra metodicko-procesnej podpory v štyroch úrovniach.
Úrovne podpory používateľov CES:
- L1 (Level 1) sa bude vykonávať v Datacentre prostredníctvom Centra podpory užívateľov (CPU), kde sú konzultanti podpory používateľov prvého kontaktu – Help Desk (tel. a mail) špecialisti na CES.
- L2 (Level 2) predstavuje riešenie požiadaviek a incidentov nad rámec zodpovedností a znalostí prvej úrovne podpory a L1. Pre L1 pripravuje často kladené otázky, zabezpečuje školenia pre používateľov CES a pripravuje návrhy na legislatívne zmeny.
- L3 podpory CES (Level 3, postúpenie požiadaviek od L1 a L2) - na základe zmluvy o podpore CES zabezpečuje dodávateľ prostredníctvom externých konzultantov aplikačnej podpory, ktorým budú eskalované požiadavky a incidenty nad rámec odborných znalostí prvej, resp. druhej úrovne podpory.
- L4 podpory CES (Level 4, postúpenie požiadaviek od L3) – na základe podmienok licenčnej podpory (zabezpečuje dodávateľ a poskytuje výrobca/dodávateľ komplexnej technologickej platformy).
-
Otázka: Čo si majú zabezpečiť organizácie pre úspešný prechod na CES?
Odpoveď:
V záujme čo najmenšej chybovosti dát je vhodné už v tomto čase vykonať dôslednú kontrolu účtovnej evidencie otvorených položiek, kontrolu kmeňových záznamov a číselníkov v jednotlivých moduloch súčasného ekonomického systému tak, aby nedošlo k prenosu napr. duplicitných záznamov, nesprávne založených údajov, neúplných údajov alebo už nepoužívaných údajov (na kartách majetku, skladových kartách a podobne). Kontrolu odporúčame vykonať aj nad dátami operatívnej evidencie.